Monday, March 17, 2008

IEEE 1394
S kamerou DV lze provádět přenos digitální informace tam a zpět mezi kamerou a
osobním počítačem. Rozhaní a kabely, které umožňují toto přímé propojení používají
normu IEEE 1394, původně vyvinutou firmou Apple Computers známou pod obchodní
značkou FireWire (Apple Computer) a i.Link (Sony Corp.). Toto velmi rychlé sériové
rozhraní v současnosti nabízí přenosovou rychlost 400Mbit za sekundu (vyšší rychlost
bude k dispozici v dohledné době). Pokud váš počítač nemá toto rozhraní vestavěné, můžete si ho
dokoupit v podobě levné karty nabízející toto rozhraní.
Jednoduchý kabel IEEE 1394 přenáší všechny informace včetně obrazu, zvuku, časového kódu a příkazů
pro ovládání zařízení (umožňující ovládání kamery z počítače). IEEE 1394 není jen rozhraní pro přenos
Rozhraní IEEE 1394 je také
známo jako “FireWire” nebo
“i.LINK”
9A d
o
b
e
D
i
g
i
t
a
l
V
i
d
e
o
10 A
d
o
b
e
D
i
g
i
t
a
l
V
i
d
e
o
videa, ale je to obecné digitální rozhraní pro připojení jiných digitálních zařízení jako jsou pevné disky,
scannery nebo počítačové sítě.
Komprese DV25
Jak již bylo uvedeno výše, codec DV25 přenáší video rychlostí 25 milionů bitů za sekundu.
DV25 používá napevno nastavený kompresní poměr 5:1. Přenosu je obsažen také
zvuk a řídící signály, takže datový tok je nakonec 3,6 milionu bytů (MB) za sekundu. To
znamená, že jedna hodina kompresovaného DV videa potřebuje asi 13 miliard bytů
(GB) datového prostoru. Je užasné si představit, že každá 60-ti minutová mini-DV kazeta
je vlastně 13GB skladovacího místa!
Komprese DV25 používá metodu redukovovaného vzorkování barevné informace známou jako 4:2:0
(pro systém PAL používající 25 snímků
za sekundu pozn. překladatele), která je
vysvětlena níže. Pro zvuk se nepoužívá
žádné komprese a jsou zde dvě části pro
stereo. Zvuk může být digitalizován na
12-ti bitech se vzorkovací frekvencí
32kHz nebo na 16-ti bitech s frekvencí
44kHz nebo 48kHz. Běžně se používá
nastavení vysoké kvality (16 bit, 48kHz).
Vzorkování barev 4:2:0
Pokud pracujeme s obrazem RGB, používáme
stejný počet bitů pro uložení
třech barevných komponent. Pokud
ovšem pracujeme s videem YCC, můžeme
s výhodou využít vlastností lidského oka, které má vyšší citlivost na změnu jasu (luminance), než na
změnu barvy (chrominance). Místo toho, aby se všechny informace ze složek YCC ukládaly, stačí pro
uložení v profesionální kvalitě uložit jen polovinu bavevných informací na rozdíl od složky Y (luminance).
Toto je barevná komprese 4:2:2 barev, což znamená, že každé čtyři vzorky obsahují jen dva vzorky
každého barevného signálu. (obr. 4) Tento systém umožňující uspořit šířku pásma ve vysílaném analogovém
signálu můžeme použít pro úsporu datového místa v digitálním signálu. Signál YCC může být
kompresován metodou barevného vzorkování 4:2:0. Kamery DV ukládají pro úsporu datového prostoru
video s kompresí 4:2:0 (pro systém PAL). Systém 4:2:0 spočívá v tom, že každé dvě řádkové informace
luminance používají společný řádek chrominance v kompresi 4:2:2, čímž je barevné rozlišení sníženo
na polovinu nejen ve vertikálním, ale i v horizontálním směru. Barevná informace je tedy čtvrtinová
oproti původní. Snížení barevného rozlišení na polovinu může, v některých případech, mít za následek
viditelné „artifakty“ v barevném obraze.