Monday, June 07, 2010

Filtry v digitální fotografii

• Modrý konverzní flitr
Typ opravného filtru, který zvyšuje teplotu
chromatičnosti až o 2 100 K. Může se použít
pro simulované noční snímky pořízené za
dne. Při barevných záběrech pod vodou může
odstranit nebo zeslabit zakalení vody.
• Oranžový konverzní filtr
Snižuje teplotu chromatičnosti o 2 100 až 2 300 K
podle své optické hustoty, odstraní tudíž zejména
barevné chyby, které vznikají při vysoké
barevné teplotě scény, když neodpovídá nastavené
teplotě chromatičnosti snímače. V praxi
se v barevné fotografii například může použít
při záběrech v lese, v parku, pod stromy u vody,
kdy scéna získává modrozelené zbarvení,
které filtr s úspěchem odstraní.
• „Zářivkový" filtr
Je typem korekčního filtru fialového tónu, který
se používá ke korekci hnědo-zeleného nebo
zeleného nádechu, jenž vznikne při osvětlené
scény běžnou bílou zářivkou, kdy může selhat
automatická balance barev.
• Skylight filtr
Je často používaný velmi jemně purpurový filtr,
který odstraňuje například polední opar a blokuje
UV záření do 365 nm (HAMA Skylight
l A). Odstraňuje obecně modrý nádech, barvy
na snímku působí jemné kontrastněji a s teplejším
nádechem. Vedle základní verze dodávají
výrobci zpravidla ještě skylight filtr s větší
optickou hustotou vedoucí k mírně zesílenému
účinku, který se projevuje zejména v rozsahu
zelené barvy.
• Morning & Evening filtr
Má velmi jemný modrý tón, čímž v podstatě
dosahuje opaku efektu filtru skylight. Vyrovnává
světelnou atmosféru v ranních a podvečerních
hodinách, kdy je sluneční svit chudší
na krátkovlnné záření. Ztráta světla je u něho
kolem půl clony.
• Sépiový filtr
Svou sépiově hnědou barvou vede v barevné
fotografii k cílenému nahnědlému tónu. Také
se může použít při snímání pod vodou, kde
odstraňuje modrý nebo zelenavý nádech (podle
typu filtru).

Labels: