Wednesday, March 19, 2008

Varianty DV

Varianty DV
Známe celou řadu variant formátu DV:
Digital 8: DV25 odvozenina určená pro běžné uživatele se jmenuje Digital8. Kamery Digital8 jsou navrženy
tak, aby umožnily pozvolný přechod pro toho, kdo chce používat výhod digitálního videa, ale již
investoval do techlogie Hi-8. Kamera Digital8 nahrává ve formátu DV25 jako kamera DV, ale používá
na nahrávání pásku Hi-8. Kamera Digital8 nahrává digitálně, ale umožňuje také přehrávat pásky v analogovém
systému Hi-8.
4:4:4 (bez komprese)
Obrázek 4 : barevné vzorkování = Luminance
= Chrominance
(barvonosná složka)
barevné vzorkování 4:2:0 (profesionální)
barevné vzorkování 4:1:1 (profesionální)
...každá 60-ti minutová mini-
DV kazeta představuje 13GB
datového prostoru!
11 A
d
o
b
e
D
i
g
i
t
a
l
V
i
d
e
o
DVCAM a DVPRO: Základní formát DV je navržen pro nejširší užitelský trh. Sony uvedl profesionální
variantu známou jako DVCAM, která používá stejnou kompresi a pásky jako DV, ale nahrává méně
video na pásku v menší hustotě. Záznam na pásku se provádí pomocí magnetizace velmi malých magnetických
částí video pásky. Tyto malé části jsou velmi blízko u sebe a mohou se navzájem ovlivňovat.
Pamatujte, že ačkoli jsou nahrávaná data digitální, medium jako je páska je analogové s vlastním
šumem. Pokud tedy dáme na pásku menší objem nahrávaných dat, výsledkem bude odolnější záznam a
vyšší spolehlivost výměny mezi zařízenímy.
Oba systémy DVCAM a DVPRO jsou navrženy jako profesionální se všemi profesionálnímy znaky a
výhodami, které k takovému systému patří.
DV50 a DV100: Jako doplňující k standardnímu systému DV25 vznikají normy známé jako DV50 a
DV100. Stejně jako DV25 znamená 25Mbit/s videa, tak DV50 znamená 50Mbit/s a DV100 představuje
100Mbit/s. Standatd DV50 používá barevnou kompresi 4:2:2. Kvalita videa tohoto systému je velmi
vysoká a použitelná pro nejnáročnější potřeby profesionálního vysílání. Formát normy DV100 je navržen
pro nahrávání HDTV (high definition television - televize s vysokým rozlišením).
Je DV bezvadný?
Kvalita obrazu formátu DV byla testována jak ze strany lidského vnímání, tak po technické
stránce. Testy staví DV kvalitativně na úroveň s Beta-SP, který je nejpoužívanější
profesionální analogový systém v posledním desetiletí. DV však není bez chyb.
Protože je video kompresováno, jsou možné viditelné degradace obrazu nazývané „artifakty“.
Tyto artifakty mají původ v barevné kompresi a mohou být nejlépe viditelné na
ostrých barevných rozhraních jako je bílý text na černém pozadí. Redukované vzorkování
barev 4:2:0 používané v kompresi DV může být také problematické při provádění
profesionálních kompozic.
Navíc komprese přidává k obrazu šum. Pokud je DV opakovaně dekompresováno a opět kompresováno,
degradace narůstá. Tento jev je odlišný od běžného přenosu DV videa ze zařízení na zařízení, které
je bezeztrátové. Technologie postupuje rychle a to co je teď dostupné jen na profesionálních systémech
- totiž práce s nekompresovaným videem - bude jednou možné i na každém pracovním stole. Pro nejčastěji
prováděné sřihy, kde nepoužíváme mnoho dekompresních/kompresních cyklů je degradace
vyplývající z komprese DV nepodstatná.
Přesto, že DV není bezvady, nabízí rozhodně velmi vysokou kvalitu a velmi cenově efektivní video formát
pro běžné uživatele a celou řadu profesionálů. Celý video průmysl se nyní orientuje k vysoce kvalitnímu
a cenově dostupnému formátu DV.

Labels: