Friday, November 25, 2005

[1] Peter Greenaway

, Interview with Peter Greenaway. Platform 2001.
[2] Tuto zkušenost dnes reálně umožňují jiná média: na jednu stranu dálkový ovladač televize a videa (v jehož nástupu vidí Dudley Andrew emblematický předěl – konec éry Deleuzova obrazu-času, éry modernistického tvůrce, a začátek nové éry, éry konzumenta [pozri Dudley Andrew, The Roots of the Nomadic: Gilles Deleuze and the Cinema of West Africa.]), na druhou stranu CD-ROM či internet, které jako úplnější naplnění představy hypertextu poskytují naší metafoře skutečný, byť klasickému filmu již dosti vzdálený model.
[3] Tento postup je ve zcela explicitní podobě završen filmy Prosperovy knihy a Kniha snů, které několikanásobného rámování a inkrustace obrazu polyekránem dosahují přímým roubováním analogického obrazu filmu obrazem elektronickým či digitálním.
[4] Konfrontace reprodukčních technik nekončí v rovině technologií a forem: Greenawayovým oblíbeným motivem je srovnávání umění a vědy s reprodukčními vlastnostmi ženského těla.